KOMPENSĀCIJA PAR AIZKAVĒTO, ATCELTO LIDOJUMU

Noskaidro savas aviopasažieru tiesības!

Atcerieties, ka Jums kā pasažierim ir tiesības uz kompensāciju un palīdzību.
Eiropas Savienībā spēkā esošie noteikumi paredz vienotus princibus, kad reiss KAVĒJAS, tiek ATCELTS vai Jums tiek ATTEIKTA IEKĀPŠANA. Sīkāk par situācijām, kad vari pieprasīt kompensāciju, lasi tālāk rakstā.


 ES noteikumi par aviopasažieru tiesībām (EU261) ir piemērojami:

  • visiem lidojumiem, kas izlido no ES, EEZ vai Šveices , neatkarīgi no aviokompānijas;
  • lidojumiem, kas ielido ES, EEZ vai Šveicē, ja tos veic Eiropas aviokompānija.

Kādas ir aviopasažieru tiesības:

  • Naudas kompensācija (€250–€600):
       · Par ielidošanu ar kavēšanos 3+ stundas
       · Par atcelšanu mazāk nekā 14 dienas pirms izlidošanas
       · Par atteikumu iekāpšanai (ja nav “ārkārtas apstākļu”)
  • Nodrošinājums kavējoties izlidošanai:
       · Ēdināšana / saziņa / viesnīca, ja kavēšanās ir 2/3/4 stundas (atkarībā no attāluma)
       · 5+ stundas — iespējams atteikties no ceļojuma un saņemt pilnu atmaksu

DETALIZĒTĀK:

Kavēšanās izlidojot: ēdināšana / saziņa / viesnīca un naudas atmaksa:

Tātad -  ja jau atrodaties lidostā un izlidošanas laiks tiek pārcelts, aviokompānijai ir pienākums palīdzēt — un dažreiz arī atmaksāt naudu.

Tabula 1. Kompensācijas sliekšņi kavējoties izlidošanai

Kavēšanās ielidojot: fiksēta naudas kompensācija

Galvenais kritērijs: kavēšanās līdz galamērķim par 3+ stundām (ja nav “ārkārtas apstākļu” – stipri laikapstākļi, drošības riski, ārējās dispečeru streiki u. tml.).

Tabula 2. Kompensācijas apmērs kavējoties ielidošanai

Reisa atcelšana: jūsu iespējas un kad pienākas kompensācija

Tabula 3. Ko jūs varat izvēlēties atcelšanas gadījumā

Tabula 4. Kompensācija par atcelšanu (ja paziņots par vēlu)
Pienākas: ja aviokompānija atceļ reisu un nepaziņo vismaz 14 dienas iepriekš, vai
nepiedāvā līdzīgu alternatīvu lidojumu līdzīgos datumos, ja par lidojuma atcelšanu tika paziņots vēlāk nekā 14 dienas pirms izlidošanas)., 

Atteikums iekāpšanai lidmašīnā (overbookings)

  • Brīvprātīga piekrišana atteikumam: pasažieris var vienoties ar aviokompāniju par kompensāciju vai vaučeru
  • Piespiedu atteikums iekāpšanai: pasažierim pienākas fiksēta kompensācija — 250 €, 400 € vai 600 € (atkarībā no attāluma), kā arī izvēle – saņemt biļetes atmaksu vai citu lidojumu, un, ja nepieciešams, ēdināšanu vai viesnīcu.

Klases pazemināšana (downgrade)

Ja aviokompānija Tevi izvieto zemākas klases sēdvietā, nekā norādīts biļetē,Tev pienākas daļēja biļetes cenas atmaksa:

Tabula 5. Biļetes cenas daļas atmaksa


TRĪS VEIDI KĀ IESNEGT PRASĪBU:


1. Vispirms — aviokompānijā (tiešsaistes formā)

2. Ja atsaka — pie nacionālās uzraudzības iestādes (NEB) + ES sūdzības forma

vai 3. Starpniekservisi, piem. SKYCOP

Latvia Tours sadarbojas ar uzņēmumu Skycop un, apvienojot spēkus, piedāvā klientiem iespēju pieprasīt kompensāciju par katru aizkavēto un anulēto lidojumu pēdējo 3 gadu laikā, iztiekot bez garās sarakstes ar gaisa pārvadātāju un iegūstot maksimālu kompensāciju līdz pat 600 € par piedzīvotajām neērtībām.

Ja gaisa pārvadātājs noraida prasību par kompensācijas izmaksāšanu, tad pasažierim nekas nav jāmaksā. Kompensācijas izmaksāšanas gadījumā SKYCOP pasažierim pārskaita 60% no saņemtās kompensācijas summas, par palīdzību kompensācijas pieprasīšanās procesā ietur 40% no kompensācijas summas. Tiesu gadījumos SKYCOP ietur 50% no saņemtās kompensācijas summas (par pakalpojuma izmaksām informācija apskatāma šeit ).

📌 Kompensācijas pieprasīšanas process norisinās starp pasažieri, gaisa pārvadātāju, Skycop. Latvia Tours šajā procesā nav tiesības piedalīties un nevar to ietekmēt.

📌 Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra Regulu (EK) Nr. 261/2004, kompensācijas saņemšanas tiesības pienākas pasažierim.

📌 Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra Regulu (EK) Nr. 261/2004, pretenzija var tikt noraidīta saskaņā ar “force majeure“ apstākļiem", piemēram: lidojumam nepiemēroti laika apstākļi, lidostas streiks, aviokompānijas streiks (atkarībā no tā cik laicīgi bija paziņots streiks) un citi.

📌 SVARĪGI: Vienmēr saglabājiet biļetes, kupona un čeku kopijas. Tas ir svarīgi, jo kalpos kā pierādījums par notikušo traucējumu. Lūdzu, ņemiem vērā, ka prasības iesniegšanai var būt noteikti termiņi, un jo ātrāk Jūs informēsiet gaisa pārvadātāju, jo labāk.


⚠️  Iespējamās izmaiņas 2025. gadā


2025. gada 5. jūnijā ES Padome (transporta ministri) pieņēma savu nostāju par izmaiņām pasažieru tiesību regulā.
- Priekšlikums paredz palielināt kavēšanās robežas (piemēram, līdz 4 vai 6 stundām) un pārskatīt kompensāciju apmērus.
 Šobrīd tas ir tikai priekšlikums, nevis spēkā esošs likums.
- Lai jaunie noteikumi stātos spēkā, tiem vēl jāiziet pilns likumdošanas process (Eiropas Parlaments + Padome) un jābūt publicētiem Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī.
Līdz tam spēkā ir pašreizējie noteikumi — Regula (EK) Nr. 261/2004.

/Informācija no: ES Padomes preses relīze, 05.06.2025./


Avoti:

· Your Europe — Air passenger rights 
· Regulation (EC) No 261/2004 (EUR-Lex) 
· Montreal Convention —no 28.12.2024 (ICAO) 
· EU Complaint Form for Air Passengers
· New EU261 draft (izstrādē, vēl nav spēkā) — apskats 
· Latvijas Civilās aviācijas aģentūra — ES tiesību akti / pasažieru tiesības /

Neizdodas atrast savu ideālo ceļojumu? Viss kārtībā! Ja to šeit neredzat, tas nenozīmē, ka tāds neeksistē!

Pastāstiet mums par savām vēlmēm, zvanot +371  67 085 001 vai rakstot uz celojumi@latviatours.lv.

Latvia Tours pieredze Jums palīdzēs!