Noskaidro savas aviopasažieru tiesības!
Atcerieties, ka Jums kā pasažierim ir
tiesības uz kompensāciju un palīdzību.
Eiropas Savienībā spēkā esošie noteikumi paredz vienotus princibus,
kad reiss KAVĒJAS, tiek ATCELTS vai Jums tiek ATTEIKTA
IEKĀPŠANA. Sīkāk par situācijām, kad vari pieprasīt
kompensāciju, lasi tālāk rakstā.
ES noteikumi par aviopasažieru tiesībām (EU261) ir piemērojami:
- visiem lidojumiem, kas izlido no ES, EEZ vai Šveices , neatkarīgi no aviokompānijas;
- lidojumiem, kas ielido ES, EEZ vai Šveicē, ja tos veic Eiropas aviokompānija.
Kādas ir aviopasažieru tiesības:
- Naudas kompensācija (€250–€600):
· Par ielidošanu ar kavēšanos 3+ stundas
· Par atcelšanu mazāk nekā 14 dienas pirms izlidošanas
· Par atteikumu iekāpšanai (ja nav “ārkārtas apstākļu”) - Nodrošinājums kavējoties izlidošanai:
· Ēdināšana / saziņa / viesnīca, ja kavēšanās ir 2/3/4 stundas (atkarībā no attāluma)
· 5+ stundas — iespējams atteikties no ceļojuma un saņemt pilnu atmaksu
DETALIZĒTĀK:
Kavēšanās izlidojot: ēdināšana / saziņa / viesnīca un naudas atmaksa:
Tātad - ja jau atrodaties lidostā un izlidošanas laiks tiek pārcelts, aviokompānijai ir pienākums palīdzēt — un dažreiz arī atmaksāt naudu.
Tabula 1. Kompensācijas sliekšņi kavējoties
izlidošanai
Kavēšanās ielidojot: fiksēta naudas kompensācija
Galvenais kritērijs: kavēšanās līdz galamērķim par 3+ stundām (ja nav “ārkārtas apstākļu” – stipri laikapstākļi, drošības riski, ārējās dispečeru streiki u. tml.).
Tabula 2. Kompensācijas apmērs kavējoties
ielidošanai
Reisa atcelšana: jūsu iespējas un kad pienākas kompensācija
Tabula 3. Ko jūs varat izvēlēties atcelšanas
gadījumā
Tabula 4. Kompensācija par atcelšanu (ja paziņots par
vēlu)
Pienākas: ja aviokompānija atceļ reisu un
nepaziņo vismaz 14 dienas iepriekš, vai
nepiedāvā līdzīgu alternatīvu lidojumu līdzīgos datumos, ja par
lidojuma atcelšanu tika paziņots vēlāk nekā 14 dienas pirms
izlidošanas).,
Atteikums iekāpšanai lidmašīnā (overbookings)
- Brīvprātīga piekrišana atteikumam: pasažieris var vienoties ar aviokompāniju par kompensāciju vai vaučeru,
- Piespiedu atteikums iekāpšanai: pasažierim pienākas fiksēta kompensācija — 250 €, 400 € vai 600 € (atkarībā no attāluma), kā arī izvēle – saņemt biļetes atmaksu vai citu lidojumu, un, ja nepieciešams, ēdināšanu vai viesnīcu.
Klases pazemināšana (downgrade)
Ja aviokompānija Tevi izvieto zemākas klases sēdvietā, nekā norādīts biļetē,Tev pienākas daļēja biļetes cenas atmaksa:
Tabula 5. Biļetes cenas daļas atmaksa
TRĪS VEIDI KĀ IESNEGT PRASĪBU:
1. Vispirms — aviokompānijā (tiešsaistes
formā)
2. Ja atsaka — pie nacionālās uzraudzības iestādes (NEB) + ES sūdzības forma
vai 3. Starpniekservisi, piem. SKYCOP
Latvia Tours sadarbojas ar uzņēmumu Skycop un, apvienojot spēkus, piedāvā klientiem iespēju pieprasīt kompensāciju par katru aizkavēto un anulēto lidojumu pēdējo 3 gadu laikā, iztiekot bez garās sarakstes ar gaisa pārvadātāju un iegūstot maksimālu kompensāciju līdz pat 600 € par piedzīvotajām neērtībām.
Ja gaisa pārvadātājs noraida prasību par kompensācijas izmaksāšanu, tad pasažierim nekas nav jāmaksā. Kompensācijas izmaksāšanas gadījumā SKYCOP pasažierim pārskaita 60% no saņemtās kompensācijas summas, par palīdzību kompensācijas pieprasīšanās procesā ietur 40% no kompensācijas summas. Tiesu gadījumos SKYCOP ietur 50% no saņemtās kompensācijas summas (par pakalpojuma izmaksām informācija apskatāma šeit ).
📌 Kompensācijas pieprasīšanas process norisinās starp pasažieri, gaisa pārvadātāju, Skycop. Latvia Tours šajā procesā nav tiesības piedalīties un nevar to ietekmēt.
📌 Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra Regulu (EK) Nr. 261/2004, kompensācijas saņemšanas tiesības pienākas pasažierim.
📌 Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra Regulu (EK) Nr. 261/2004, pretenzija var tikt noraidīta saskaņā ar “force majeure“ apstākļiem", piemēram: lidojumam nepiemēroti laika apstākļi, lidostas streiks, aviokompānijas streiks (atkarībā no tā cik laicīgi bija paziņots streiks) un citi.
📌 SVARĪGI: Vienmēr saglabājiet biļetes, kupona un čeku kopijas. Tas ir svarīgi, jo kalpos kā pierādījums par notikušo traucējumu. Lūdzu, ņemiem vērā, ka prasības iesniegšanai var būt noteikti termiņi, un jo ātrāk Jūs informēsiet gaisa pārvadātāju, jo labāk.
⚠️ Iespējamās izmaiņas 2025. gadā
2025.
gada 5. jūnijā ES Padome
(transporta ministri) pieņēma savu nostāju par izmaiņām
pasažieru tiesību regulā.
- Priekšlikums paredz palielināt kavēšanās robežas (piemēram, līdz 4 vai 6
stundām) un pārskatīt
kompensāciju apmērus.
Šobrīd tas ir tikai
priekšlikums, nevis spēkā esošs likums.
- Lai jaunie noteikumi stātos spēkā, tiem vēl jāiziet
pilns likumdošanas
process (Eiropas Parlaments + Padome) un jābūt
publicētiem Eiropas
Savienības Oficiālajā Vēstnesī.
-
Līdz tam spēkā ir
pašreizējie noteikumi — Regula (EK) Nr.
261/2004.
/Informācija no: ES
Padomes preses relīze, 05.06.2025./
Avoti: